photo lamn_zps3a742c2e.png photo vccopycopy_zps4b9c1e9f.png photo vccopy2copy_zpsaeacc32c.png photo vccopy3copy_zpsbd8cb588.png photo vccopy4copy_zpsb9e6d85b.png

Mengaplikasikan Model Pemprosesan Maklumat Dalam Pengajaran dan Pembelajaran Bahasa Melayu

MODEL PEMPROSESAN MAKLUMAT


Model Assure

model Assure mengandungi enam langkah:

  1. analisis ciri pelajar
  2. nyatakan objektif
  3. pilih media dan bahan
  4. gunakan media dan bahan
  5. libatkan pelajar
  6. nilai dan semak semula media dan bahan

Analisis ciri pelajar
  • Mengenal pasti ciri-ciri umum seperti jantina, umur, bakat, gaya pembelajaran, kelas dan taraf sosioekonomi
  • Mengenal pasti ciri-ciri peringkat masuk dan pengetahuan yang sedia ada yang berkaitan dengan tajuk dan kandungan pelajaran seperti pengetahuan, kemahiran dan sikap pelajar

Nyatakan objektif pembelajaran secara khusus
  • Objektif mungkin diambil dari sukatan pelajaran, panduan kurikulum atau buku teks
  • Penentuan objektif adalah berdasarkan peringkat prestasi yang ingin dicapai, keadaan pembelajaran dan kriteria atau darjah pencapaian yang dihajati

Pilih media dan bahan
  • Bahan media dipilih berdasarkan kepada tingkat kebolehan pelajar dan matlamat atau objektif pembelajaran yang ingin dicapai

Gunakan media dan bahan
  • Sediakan media dan bahan yang akan digunakan dan masa pembelajaran yang diperlukan
  • Kemudian, sediakan media dan bahan-bahan, alat-alat serta kemudahan-kemudahan yang diperlukan
  • Sediakan tempat belajar seperti kelas, makmal atau pusat sumber dan lain-lain kemudahan dan keperluan untuk belajar
  • Sediakan pelajar. Contohnya set induksi atau nyatakan tujuan dan objektif pembelajaran
  • Sediakan pengalaman pembelajaran

Libatkan pelajar
  • Pelajar perlu dilibatkan dalam aktiviti pembelajaran seperti membuat latihan, perbincangan, latih tubi, kuiz, projek dan sebagainya.
  • Aktiviti pengukuhan diberi serta-merta selepas pelajar memberi tindak balas yang betul

Nilai dan semak semula bahan
  • Setelah selesai pengajaran, penilaian tentang keberkesanan dan kekuatan bahan media itu hendaklah dijalankan secara menyeluruh.
  • Dalam penilaian tersebut, soalan berikut hendaklah diambil perhatian:
  1. adakah objektif pembelajaran tercapai?
  2. adakah alat dan bahan yang digunakan membantu proses pengajaran dan pembelajaran? Adakah semua pelajar menggunakan alat dan bahan yang digunakan dengan betul?
  3. Adakah suasana pembelajaran selesa
  4. adakah peluang-peluang pemerhatian individu diberi?



Contoh Aplikasi Model Assure:



  • Mata pelajaran : Bahasa Malaysia
  • Kumpulan sasaran : Tahun 2
  • Objektif pembelajaran : Pada akhir pembelajaran, murid dapat 
  1. Menulis kata nama am dan kata nama khas dengan betul
  2. Membezakan antara kata nama am dan kata nama khas





Roda kata nama am dan kata nama khas






Latihan kata nama am dan kata nama khas











Terima kasih kerana berkunjung..Sila datang lagi

No comments:

Post a Comment